Selektive madvaner

16. april 2009

Alder:
2 år, 4 mdr.

Selektive madvaner

Kære Helen

Så har jeg brug for dit råd igen og denne gang handler det utroligt nok ikke om søvn!!
Det fungerer nemlig i øjeblikket helt fantastisk – så jeg krydser fingre for at det holder ;o)

Bertram stortrives, vokser fint, og er alt i alt en super skøn dreng. Dog er jeg en del bekymret over hans indtag af mad, da jeg ikke synes han spiser varieret nok.

Han har aldrig været den store spiser, men jeg har altid haft den overbevisning at han nok skulle sige til hvis han var sulten. Jeg har altid sørget for at den mad der var og er til rådighed er god, sund og nærende kost, og derved haft det fint nok med at han meget ofte har været småt-spisende. Specielt fordi han vokser som han skal og er sund og rask. Han har altid været meget glad for frikadeller, men ikke for hele stykker kød (f.eks kylling, skinke). Så vi har for det meste spist kød som frikadeller lavet af både svine-, kyllinge-, okse- og fiskekød.

Derudover har han aldrig været den store grøntsagsspiser, men har dog både spist gulerod, ærter, majs, rødbede, kartofler og oliven med stor fryd. Alt slags brød og flere forskellige slags frugt har altid været populært og er det stadigt. Dog er han i de sidste par måneder blevet meget selektiv i, hvad han vil spise og både kød og grøntsager er bestemt ikke på hit-listen længere. Så nu vil han stort set heller ikke spise frikadeller og hvis vi er heldige kan vi klemme lidt ærter og majs i ham og en enkelt gulerod. Vi kan dog stadig få ham til at spise torskerogn fra dåse.

En typisk dag kan være som følger:

Morgenmad:
En god portion havregryn med letmælk

Formiddag:
Brød og frugt i institution – her spiser han godt

Frokost:
Varm mad fra institution – her vil han kun spise pasta, brød, evt. ris, men stort set ikke noget kød eller grønt. 1 gang om ugen har han madpakke med hvor han kun vil spise rugbrødsmadder med leverpostej eller spegepølse (fra den grønne slagter), evt. et æg og noget frugt. De grøntsager eller frikadelle vi giver ham med kommer hjem igen

Eftermiddag:
Brød og frugt i institution – her spiser han godt

Inden aftensmad:
Evt. lidt ...

Annonce

... ærter og majs eller en halv gulerod men det er ofte han ikke vil have det

Aftensmad:
1 portion fuldkornspasta/en halv kartoffel/1 skive rugbrød
evt. majs og ærter, evt. lidt gulerod men ofte han ikke vil have det
Oliven vil han ikke spise længere
Måske en enkelt bid af en frikadelle, men oftere og oftere vil han ikke have det

Inden sengetid:
1-2 bananer – ellers vågner han i løbet af natten og er meget sulten

Vi har hele tiden haft den indstilling at han ikke skal have andet mad end det vi serverer, så længe vi ved der er noget han kan lide. Så hvis vi har lavet frikadeller og der er pasta/kartofler, så spiser vi yderligere en god salat eller andet tilbehør selvom det ikke er noget han vil have. Der bliver altid lagt lidt af det hele på hans tallerken, og han får selv lov til at vælge hvad han spiser uden nogle kommentarer fra os.

Vi prøver nogle gange at opfordre ham til blot at smage, giver udtryk for at maden smager dejligt osv. Men han vil under ingen omstændigheder smage på noget nyt. Heller ikke selvom det er en ting han har set os spise utallige gange, f.eks tomat eller agurk. Det skal samtidig nævnes at han herhjemme stort set aldrig får søde sager, hverken kage slik eller saftevand. Engang imellem kan bedsteforældrene dog ikke helt dy sig ;o).

Men jeg må indrømme at jeg efterhånden ikke helt ved hvordan vi skal tackle det. Jeg er bekymret for at han får for lidt kød og grønt, men vi hverken kan eller skal jo tvinge ham til at spise noget. Skal jeg blot slå koldt vand i blodet, så længe han trives og vokser som han skal og blive ved med at tro på at så længe han ser os spise sund og nærende mad så skal det nok komme på et tidspunkt??

Jeg er ved at gå lidt død i, hele tiden at skulle forsøge at lave mad han forhåbentlig kan spise, da det jo er så begrænset hvad vi kan få i ham. Så vil det være bedre blot at begynde at lave alt muligt forskelligt igen som jeg altid har gjort og blot sørge for at servere frikadelle, brød/pasta/kartofler og det grønne han kan lide eller har du nogle gode forslag??

På forhånd tak for hjælpen

Mange hilsener fra Camilla

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Vaccination

De danske sundhedsmyndigheder anbefaler følgende vaccinationer:

- 3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 1 og PCV7-1

- 5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 2 og PCV7-2

- 12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio-Hib 3 og PCV7-3

- 15 mdr.: MFR 1

- 4 år: MFR 2 (pr. 1. april 2008)

- 5 år: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

- 12 år: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.