Brev:
Selektive madvaner
16. april 2009
Alder:
2 år, 4 mdr.
Selektive madvaner
Kære Helen
Så har jeg brug for dit råd igen og denne gang handler det utroligt nok ikke om søvn!!
Det fungerer nemlig i øjeblikket helt fantastisk – så jeg krydser fingre for at det holder ;o)
Bertram stortrives, vokser fint, og er alt i alt en super skøn dreng. Dog er jeg en del bekymret over hans indtag af mad, da jeg ikke synes han spiser varieret nok.
Han har aldrig været den store spiser, men jeg har altid haft den overbevisning at han nok skulle sige til hvis han var sulten. Jeg har altid sørget for at den mad der var og er til rådighed er god, sund og nærende kost, og derved haft det fint nok med at han meget ofte har været småt-spisende. Specielt fordi han vokser som han skal og er sund og rask. Han har altid været meget glad for frikadeller, men ikke for hele stykker kød (f.eks kylling, skinke). Så vi har for det meste spist kød som frikadeller lavet af både svine-, kyllinge-, okse- og fiskekød.
Derudover har han aldrig været den store grøntsagsspiser, men har dog både spist gulerod, ærter, majs, rødbede, kartofler og oliven med stor fryd. Alt slags brød og flere forskellige slags frugt har altid været populært og er det stadigt. Dog er han i de sidste par måneder blevet meget selektiv i, hvad han vil spise og både kød og grøntsager er bestemt ikke på hit-listen længere. Så nu vil han stort set heller ikke spise frikadeller og hvis vi er heldige kan vi klemme lidt ærter og majs i ham og en enkelt gulerod. Vi kan dog stadig få ham til at spise torskerogn fra dåse.
En typisk dag kan være som følger:
Morgenmad:
En god portion havregryn med letmælk
Formiddag:
Brød og frugt i institution – her spiser han godt
Frokost:
Varm mad fra institution – her vil han kun spise pasta, brød, evt. ris, men stort set ikke noget kød eller grønt. 1 gang om ugen har han madpakke med hvor han kun vil spise rugbrødsmadder med leverpostej eller spegepølse (fra den grønne slagter), evt. et æg og noget frugt. De grøntsager eller frikadelle vi giver ham med kommer hjem igen
Eftermiddag:
Brød og frugt i institution – her spiser han godt
Inden aftensmad:
Evt. lidt ærter og majs eller en halv gulerod men det er ofte han ikke vil have det
Aftensmad:
1 portion fuldkornspasta/en halv kartoffel/1 skive rugbrød
evt. majs og ærter, evt. lidt gulerod men ofte han ikke vil have det
Oliven vil han ikke spise længere
Måske en enkelt bid af en frikadelle, men oftere og oftere vil han ikke have det
Inden sengetid:
1-2 bananer – ellers vågner han i løbet af natten og er meget sulten
Vi har hele tiden haft den indstilling at han ikke skal have andet mad end det vi serverer, så længe vi ved der er noget han kan lide. Så hvis vi har lavet frikadeller og der er pasta/kartofler, så spiser vi yderligere en god salat eller andet tilbehør selvom det ikke er noget han vil have. Der bliver altid lagt lidt af det hele på hans tallerken, og han får selv lov til at vælge hvad han spiser uden nogle kommentarer fra os.
Vi prøver nogle gange at opfordre ham til blot at smage, giver udtryk for at maden smager dejligt osv. Men han vil under ingen omstændigheder smage på noget nyt. Heller ikke selvom det er en ting han har set os spise utallige gange, f.eks tomat eller agurk. Det skal samtidig nævnes at han herhjemme stort set aldrig får søde sager, hverken kage slik eller saftevand. Engang imellem kan bedsteforældrene dog ikke helt dy sig ;o).
Men jeg må indrømme at jeg efterhånden ikke helt ved hvordan vi skal tackle det. Jeg er bekymret for at han får for lidt kød og grønt, men vi hverken kan eller skal jo tvinge ham til at spise noget. Skal jeg blot slå koldt vand i blodet, så længe han trives og vokser som han skal og blive ved med at tro på at så længe han ser os spise sund og nærende mad så skal det nok komme på et tidspunkt??
Jeg er ved at gå lidt død i, hele tiden at skulle forsøge at lave mad han forhåbentlig kan spise, da det jo er så begrænset hvad vi kan få i ham. Så vil det være bedre blot at begynde at lave alt muligt forskelligt igen som jeg altid har gjort og blot sørge for at servere frikadelle, brød/pasta/kartofler og det grønne han kan lide eller har du nogle gode forslag??
På forhånd tak for hjælpen
Mange hilsener fra Camilla